JAWA 638 projekts

Šeit var parādīt savu projektu!

Moderators: krissis, skaabe, Armands

Karlis(kazha)
Posts: 42
Joined: Wed Mar 24, 2010 11:58 am

JAWA 638 projekts

Post by Karlis(kazha) » Thu Mar 25, 2010 1:04 am

Garajos ziemas vakaros, radās ideja par Jawinas motora paspīdzināšanu. Sēdēju, pārlasīju 2taktu grāmatas, parēķināju. Beigās sanāca pārtaisīt visas darbības fāzes, jo 8. jawas briesmīgā cilindra čaulas un alumīnija sakritība neatstāja citas iespējas. Tākā izdomāju nelikt ieplūdes vārstu, tad ieplūdi paildzināt izdevās tikai nedaudz, lai tas neatstātu pārlieku lielu jaudas zudumu pie maziem apgriezieniem. Šis nav ārprātīgais forsēšanas projekts un galvenais iemesls tam ir motora garais gājiens, kas neatļauj griezt motoru vairāk par 8500 apgr./min, tāpēc doma ir uztaisīt braucamu motociklu ar max jaudu pie kādiem 6800 - 7000 apgr./min., 2 karburatoriem un novērstiem rūpnīcas defektiem, kuri diemžēl ir ļoti daudz.

Āriene gandrīz pabeigta:
Image

Neliels ieskats ieplūdes veidošanā: pamatne - 4 mm alumīnijs, pāreja nemta no vecenītes karburatora, kas ir tieši 35 mm ārējā diametā
Image

Image

Neatsverams ir divkomponentu epoksīds-kalpo gan kā līme, gan kā pildviela-ļoti labi saistās ar alumīniju
Image

Image

Pagaidām vēl ir palicis izslīpēt izplūdes logus(salīdzinoši viegli) un parplūdes logus, kas ir visķēpīgākais process, jo prasa ļoti akurātu darbu(grūti tikt klāt, logi novietoti noteiktā leņķī pret izplūdi, lai radītu vajadzīgo degmaisījuma trajektoriju)

Ar aprēķiniem sanāca pierakstīt biezo rūtiņu burtnīcu līdz tiku pie sakarīgiem parametriem...
Cerams, ka līdz vasarai šito izdosies pabeigt un tad jau varētu sākt taisīt bezkontaktu aizdedzi(vienā Moto numurā ir parādīts veids ar hollas da4iku). Gribētos arī izpūtējus, bet tas paigaidām diezgan nereāli.

User avatar
arvx
Posts: 279
Joined: Fri Sep 19, 2008 7:32 pm
Location: Viesīte, Rīga

Re: JAWA 638 projekts

Post by arvx » Thu Mar 25, 2010 5:14 pm

Cilindra čaulu taču arī ārā presēsi?
Kādu literatūru izmanto, grāmatas konkrētas? :roll:
Vispār izpūtēji būtu ļoti svarīga lieta visā tavā darbā, jo tie jau nu ļoti ietekmēs dzinēja jaudu.
Starp citu, kāds tad ir 638 jawai gājiens un diametrs?

Karlis(kazha)
Posts: 42
Joined: Wed Mar 24, 2010 11:58 am

Re: JAWA 638 projekts

Post by Karlis(kazha) » Thu Mar 25, 2010 6:56 pm

arvx wrote:Cilindra čaulu taču arī ārā presēsi?
Kādu literatūru izmanto, grāmatas konkrētas? :roll:
Vispār izpūtēji būtu ļoti svarīga lieta visā tavā darbā, jo tie jau nu ļoti ietekmēs dzinēja jaudu.
Starp citu, kāds tad ir 638 jawai gājiens un diametrs?
Čaulu nedomāju ārā presētēt. Nav pagaidām tādu iespēju-starp citu manā gadijumā nepresējot iespējams iegūt lielāku precizitāti un labāk salāgot čaulu ar alumīniju.
Par literatūru runājot, ir internetā pieejamas daudz labas grāmatas-daudz pārākas par Grigorjeva, bet parasti tās nav ieskenētas vai arī maksā ap 30-40 eiro.
Šeit dažas no tām:
1973 Gordon Jennings, The Two Stroke Tuners Handbook

Two-Stroke Performance Tuning in Theory and Practice, by A. Graham Bell - 1983

Motorcycle Tuning : Two Stroke by John Robinson - 1994

Design and Application of Two-Stroke Engines (SAE), Sp 1254 - 1997

Design and Simulation of Two-Stroke Engines (R161) - 1996

The Two-Stroke Cycle Engine; Its Development, Operation, and Design, John B. Heywood, Eran Sher – 1999

The High-Performance Two-Stroke Engine John Dixon

Advanced Porting Basics: http://www.minimotoclub.co.uk/vb/showthread.php?t=9923


Cilindra diametrs/gājiens 638. ir 58/65mm. Lielākā nozīme ir skaitlim 65. Vienalga kāds būtu motors, gājiens viennozīmīgi nosaka virzula vidējo ātrumu pie noteiktiem apgiezieniem. Vidējā ātruma robeža tādam motociklam kā JAWA ir apmēram 4000ft/min jeb 20 m/s, kas ir 9500 apgr./min.

User avatar
spridzeklis
Saita admins
Saita admins
Posts: 422
Joined: Mon Aug 25, 2008 11:18 am
Location: Ceesis
Contact:

Re: JAWA 638 projekts

Post by spridzeklis » Thu Mar 25, 2010 10:09 pm

veiksmi projektā, bet radās pāris jautājumi>
1) kā domā sinhronizēt abus karburātorus?
2) kāpēc liksi stock 638tās jikovu? manuprāt tas ir neizdevies un vienozīmīgi labāks par to ir 634tās(un veco) jikovs.

Karlis(kazha)
Posts: 42
Joined: Wed Mar 24, 2010 11:58 am

Re: JAWA 638 projekts

Post by Karlis(kazha) » Thu Mar 25, 2010 11:15 pm

spridzeklis wrote:veiksmi projektā, bet radās pāris jautājumi>
1) kā domā sinhronizēt abus karburātorus?
2) kāpēc liksi stock 638tās jikovu? manuprāt tas ir neizdevies un vienozīmīgi labāks par to ir 634tās(un veco) jikovs.
1) Nebūs viegli, jo droši vien, ka abi karburatori ir ar atšķirīgu izdiluma pakāpi, bet ar izjūtu un veco labo spidometra metodi, un pacietibu var tikt pie laba rezultāta
2)Tam galigi nepiekrītu! 638 Jikov karbim ir daudz noturīgāks degmaisījuma sastāvs pie dažādiem droseles stāvokļiem, kā arī 28 mm difuzors(par 2 vai 3mm vairāk nekā vecajam). Protams var tam nepiekrist, bet es spriežu pēc savas pieredzes. Bija 634., kurai nomainīju karburatoru uz 638.-jauda pieauga visā apgriezienu diapazonā, + 5 km/h pie maximālā ātruma-protams neizbēgami pieauga degvielas patēriņš, bet tas mani uztrauc vismazāk, jo nav taču ikdienas motocikls-tā teikt taisu priekš sevis

User avatar
spridzeklis
Saita admins
Saita admins
Posts: 422
Joined: Mon Aug 25, 2008 11:18 am
Location: Ceesis
Contact:

Re: JAWA 638 projekts

Post by spridzeklis » Fri Mar 26, 2010 5:02 pm

638tās jikovu karburātoriem problēmas sākas, kad tie ir padiluši(kā jau visiem īstenībā :D), īpaši problēmas rodas ar čoku. Te rēķini būs jātiek galā ar 2viem. Bet nu ja stāvoklis ir ok, tiem karburātoriem kurus liksi, tad jau jābūt ok :wink:
vēl jau pastāv citi varianti ar karburātoriem, piemēram mikuni u.t.t.
Kādas domas par gaisafiltru?

P.S. Ar lielu interese sekošu līdzi šim projektam, vēl aizvien tomēr tās jawas piesaista. rekur vari apskatīt manu bijušo JAWU, nu jau kāds pusgads riņķi kopš ar jawām esmu beidzis darboties :D

Karlis(kazha)
Posts: 42
Joined: Wed Mar 24, 2010 11:58 am

Re: JAWA 638 projekts

Post by Karlis(kazha) » Sat Mar 27, 2010 11:48 pm

Es domāju, ka likšu 2 Pipercross koniskos švammeniekus.
Neesmu vēl padomājis, kā Jikovi strādās leņķī-pārtaisīju perpendikulāri pret cilindru...
Nevaru sagaidīt, kad varēšu piešķilt.... :D

Karlis(kazha)
Posts: 42
Joined: Wed Mar 24, 2010 11:58 am

Re: JAWA 638 projekts

Post by Karlis(kazha) » Wed Apr 07, 2010 12:05 am

Pa briivdienaam sanaaca nedaudz padarboties...
Keeros klaat paarpluudes kanaaliem, kuru salaagosana (cilinra caula-karteris) prasiija 2 nepilnas dienas. Veel palicis so pasu izdariit ar virzuliem un visu kaartiigi nopuleet pirms saaku pilniigu cilindru viileesanu.

Pirms tam attiiriju mazlietoto sajuuga disku un kartera ieliknus

Image

Var jau nepreciizi taissiit...bet tas jau ir kriminaali-3 mm starp ielikni un bloku

Image

Image

Izmantojot cietmetala frezi, viili un lukturi var tikt pie diezgan laba rezultaata :D

Image

Peec pirmapstraades

Image

Sanaaca diezgan daudz palielinaat skersgriezuma laukumu, kas beidzot nodrosinaas abu paarpluudes kanaalu pilnu noslogojumu. Bildees neredz, bet tika apstraadaats katrs stuuriitis, salaagotas visas problemaatiskaas vietas, apstraadaatas karteru asaas kantes. Veelaak buus bildes peec puleesanas, jo veel neesmu paspeejis tikt galaa ar abiem karteriem.

Image

Kopumaa darbs iet uz prieksu, visas nepieciesamaas detalas jau ir ieguutas-atliek sagaidiit klokeni ar jaunajiem gultniem un tad vares saakt jauno darbiibas faazu pieskirsanu- logu atveeruma ilgumi un laukumi ir zinaami un jaunaas formas ir jau uzraseetas-tad tas jaaparnes uz cilindru.
Lai mani apreekini paliek nosleepumaa, bet varu pateikt, ka manam modelim ar orginaalo cilindra pamatbliivi izpluudes ilgums bija 163 graadi, iepluude 134, bet paarpluude 120 graadi

Karlis(kazha)
Posts: 42
Joined: Wed Mar 24, 2010 11:58 am

Re: JAWA 638 projekts

Post by Karlis(kazha) » Thu Jul 22, 2010 2:39 am

Biju pazudis uz kādu laiku-pareizāk sakot dators paspēja 2 mēnešus nostāvēt garantijas remontā, līdz beidzot es apskaitos un pats uz vietas sataisīju...Bet ne par to ir stāsts. Pa šo brītiņu kaut kas ir izdarīts arī mocītim.

Šeit motora bloki ir notīrīti ar polimēru birsti. Konstatēju, ka tomēr būs nepieciešama neliela slīpēšana. Tika salīdzināti arī pārplūdes kanāli, kas tagad jau sakrita gandrīz perfekti, kas ļāva veikt pirmos virzuļa iegriezuma uzmetumus.

Image

Te jau ir pabeigta pārplūdes kanālu rupjā pulēšana, vairāk nemaz nevajag. Tā kā cilindru sēdošo virsmu pilnībā noslīpēt nav manos spēkos, tad nācās uztaisīt 0.3mm augstuma starpību starp labo un kreiso bloku, kas es domāju nav pārāk liela atšķirība.

Image

Detaļas ir noslīpētas un gatavas pēdējiem labojumiem

Image

Šādi, izmantojot 0.8 cm biezu stiklu un galodas graudu pastu(vienkārši atjaukti ar ūdeni) tika noslīpēti abi bloki un sājūga puses vāks. Pēc tam uz bloku malām rokas varēja sagriezt :D

Image

Rezultāts-saliekot abus blokus kopā, tie vienkārši salīp!

Image

Beidzot varēja ķerties klāt virzuļiem. Tagad, kad visi pārplūdes kanāli bija salāgoti varēja precīzi iezīmēt jaunos virzuļu izgriezumus. Ievieto kloķeni, obligāti jāuzliek cilindra apakšējā blīve un tad ar asu nazi ieskrāpē ideālu līniju. Tā kā degmaisījums virzas no kartera caur virzuli uz cilindru, tad virzuļa kantes leņķim attiecībā pret cilindru un karteri jābūt nedaudz lielākam, lai nodrošinātu pēc iespējas laidenāku plūsmu.

Image

Izmantojot fleksi un cietmetāla frēzi tiek iegūta vajadzīgā forma-viena nepareiza kustība un virzuli var mest ārā

Image

Tad ar vairāku veidu vīlēm tika iegūts vajadzīgais gala rezultāts un noņemtas visas pārējās asās kantes

Image

Motors ir salikts, bet radās neparedzētas problēmas- pēc dažām motorstundām atteicās epoksīds pie ieplūdes pārejas-tas Bisson tur tikai 100 grādus(skaitās epoxy metāls) Tagad ir pasūtīts speciāls Locktite epoxīds ar alumīnija piejaukumu-ražotājs apgalvo, ka būšot stingrāks par metinājumu un tur 210 grādus. Kā pagaidu variants stāv ASV ražots parasts 5min epoxy, kas turas labāk par Bison metālu

Image
Image
Image

Tagad nedaudz par braukšanu...
Lūkas tā arī neizslīpēju, tas uz ziemu, bet tā viss kā parastai 8.tajai tikai 2 karbiņi. Nedaudz pačakarējos kamēr nosinhronizeju, bet beigās viss sanāca tīri labi. Uz virzuļiem ir tikai 2 gredzeni- to darīju ar nodomu. Kāpēc? Tāpēc ka tagad tik ļoti ražīgā pārplūdes fāze spēj nodrošināt ļoti lielus apgriezienus. Neesmu mocījis, bet 7200 brīvi. Tiesa gan zem 2500 pabraukt vairs nevar, bet tas arī nav vajadzīgs. Tas ir 2taktu motors, kas pēc definīcijas prasa augstus apgriezienus. Ši lēnā vilkšanās arī ir viens o iemesliem, kādēl tik ātri izpūtēji aizaug ar eļļaina oglekļa kārtiņu-mazi apgriezieni, temperatūra zema, eļļa nesadeg un kondensējas uz vēsajiem izpūtējiem. Tāpēc iesaku-liesim sintētiku un nemocīsim motoru! :D
Interesanti vēl bija tas, ka no iepriekšējās reizes bija savērpies klaņa augšējo adatiņu seperators-tie vienkārši ir ķīniešu mēsli- paša stulbums. Vienkārši tīras 27 orģinālās adatiņas nodrošinās 2 ar pus reižu lielāku mūžu nekā seperatori. To apstiprināja arī Jawas veikalā. Uzlikšana jau ir ķēpīga, toties ir rezultāts.

Darba vēl ir diezgan daudz bet jau tagad motora darbība ir nesalīdzināma ar to kas bija :)

.M.L.
Posts: 18
Joined: Fri Dec 26, 2008 11:54 pm
Location: Aizpute

Re: JAWA 638 projekts

Post by .M.L. » Thu Jul 22, 2010 2:26 pm

Ja vari ieliec kādu video kā skan un kā rāviens izmainījies.

User avatar
riepa1122
Posts: 272
Joined: Wed Nov 05, 2008 4:31 am
Location: Kuldiga

Re: JAWA 638 projekts

Post by riepa1122 » Thu Jul 22, 2010 10:21 pm

Kā aizpildīji trešā gredzena rievu?

Karlis(kazha)
Posts: 42
Joined: Wed Mar 24, 2010 11:58 am

Re: JAWA 638 projekts

Post by Karlis(kazha) » Thu Jul 22, 2010 11:55 pm

Video ieliksu, kad viss buus nobeigts liidz kaut kaadam punktam.
3. gredzena rievu neaizpildiiju, palika kaada ir. Jawas veikalaa var dabuut orginaalos 2gredzenu virzulus no jaunajam KS versijaam. Interneta lasiiju, ka bija 8.tas, kuram sitas jau bija izdarits no rupnicas, komplektacija ar garakiem izputejiem bija ap 35ZS

.M.L.
Posts: 18
Joined: Fri Dec 26, 2008 11:54 pm
Location: Aizpute

Re: JAWA 638 projekts

Post by .M.L. » Fri Jul 23, 2010 12:45 am

Par to KS versiju lasīju ar man liekas kādā angļu saitā, raksta autors rakstīja ka orģinālajam spidometram adatu esot dabūjis līdz PAL zīmei apakšā (apm 200km/h) ja pareizi atceros.

Karlis(kazha)
Posts: 42
Joined: Wed Mar 24, 2010 11:58 am

Re: JAWA 638 projekts

Post by Karlis(kazha) » Fri Jul 23, 2010 10:07 am

Par to KS versiju arii lasiiju Anglu valodaa. Itkaa esot bijusi paredzeeta Lielbritaanijas tirgum.

Atradu to rakstu:
The KS ran from 1986 to 1988 and is recognizable by the fact that the rev counter safe rev range goes all the way around to 7,000 RPM. This is the full power 34 BHP @ 6,500 engine which is totally bloody useless for pulling sidecars compared to the Type 634 before it. The engine has all 4 transfer ports active in the cylinders and has longer exhausts than the post 1988 models. A few people, including myself, have seen the speedo go all the way to the end of the range. I managed to see the needle point straight down to the PAL symbol (125 MPHish) with a KS engine crowbared into a CZ Type 471 frame running ALLSPEED Expansion chambers for a brief 2 miles before my nerves and common sense overrode my throttle hand!! I also had a tent and stuffed throwover bags on the back as well!!

The post 1988 TS 350 is restricted by baffle end collars (easily removed), pistons with narrow cut out so as to not use 2 of the 4 inlet ports and in some cases, a washer in the carb manifold. These are the 22 - 25 BHP versions and the rev counter safe range stops at 5,500 RPM, not that the restrictors ever let the engine pass this even in neutral at full throttle.

We derestrict as many strangled TS 350s as we come across for grateful owners in my neck of the woods here in the UK.

My current ride for the winter is a 1991 TS 350 fitted with a 1994 Type 640 350cc engine KS pistons and Type 640 expansion race pipes. It's also ported out and gas flowed.

I used to drag race Suzuki GT 550s in the 1980's and enjoy tuning engines

Ja ir intrese, paartulkosu

Tagad buus jaasaak domaat par rezonatoru buuvi.
Veel paliek aktuaals jautaajums par kompresiju. Reaalaa kompresijas pakaape manai Jawai ar orginaalajaam bliiveem ir 1:5,6 . Optimums ir no 6,5 -7. Visu uzmaniigi izreekinot sanaak, ka galva jaanoseedina par 1,2 mm. Raseejums jau ir gatavs. Saaksies maaciibu sezona un tad to beidzot vareesu izdariit Rigas Tehniskaja koledzaa pie viena pazistama cilveeka

.M.L.
Posts: 18
Joined: Fri Dec 26, 2008 11:54 pm
Location: Aizpute

Re: JAWA 638 projekts

Post by .M.L. » Fri Jul 23, 2010 11:48 am

Es lasīju arī šo rakstu.

Post Reply